Misschien heb je er wel eens van gehoord: private labelling. Kort gezegd komt het erop neer dat kledingwinkels en retailers zich proberen te onderscheiden door het oprichten van een eigen kledinglabel, in plaats van alleen de kleding van andere merken te verkopen. Dat is niet voor iedereen weggelegd, want het vraagt om een forse investering.
Voor ondernemers kan die investering echter uitermate interessant zijn, zeker in deze tijd waarin het rendement over vermogen verwaarloosbaar is. In dit artikel maak je kennis met het principe hierachter. Van de voordelen die het biedt aan de retailer tot hoe zo’n private labeling proces er dan in de praktijk uitziet.
De voordelen van een eigen kledingmerk oprichten
Private labeling biedt verschillende voordelen, zoals herkenbaarheid en het opbouwen van een vaste klantenkring. Een babywinkel kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de kleding in het assortiment zelf in te kopen bij een groothandel in babykleding. Maar in plaats daarvan kan de winkelier er ook voor kiezen om een eigen label babykleding te ontwikkelen en aan te bieden.
Zoals gezegd vraagt dat om een flinke investering, want er zijn grote afnames nodig om het een rendabele onderneming te maken. Private labeling moet echt gezien worden als een investering van winkeliers, retailers of andere ondernemers in de toekomst van de onderneming.
Want met zo’n eigen label bouwt de winkelier aan een eigen identiteit, in plaats van alleen merken van derden aan te bieden. In een wereld waarin online shoppen steeds meer de norm wordt, is dat een slimme manier om de concurrentie voor te blijven. Bovendien heeft de retailer nu een eigen product in handen, dat indien gewenst ook weer ergens anders kan worden aangeboden. Wordt het label voldoende populair, dan kan dit ervoor zorgen dat meer klanten ervoor naar de winkel komen waardoor het zelfs een positief effect kan hebben op de verkopen van het overige aanbod.
Leuke pyjama’s, honden en kikkers
Goede voorbeelden van dergelijke merken zijn Frogs and Dogs en de Fun2wear pyjama. Dit zijn kledingmerken speciaal voor baby’s en kinderen, die als eigen kledinglabel zijn opgezet door een gevestigde naam in de markt. Inmiddels zijn met name de Frogs and Dogs producten in vele winkels door het hele land te verkrijgen.
En op die manier kan zo’n private label dus terechtkomen in het assortiment van een andere retailer, zowel online als offline. Het is dus de ideale manier voor een kledinghandelaar om zichzelf te onderscheiden en voorop te blijven lopen. Onmisbaar in een tijd waarin iedereen met een laptop en een internetverbinding kleding kan gaan verkopen.
De ingrediënten voor een geslaagd label
Een essentieel onderdeel hierin is uiteraard een flinke dosis creativiteit. Het gaat er immers om dat de ontwikkelaar van het label zich hiermee weet te onderscheiden. Daarom is een gevoel voor mode, design en stijl een belangrijk wapen in het ontwikkelen van een waardevol private label. Weet je iets te creëren waar het grote publiek warm voor loopt? Dan heb je goud in handen en kan het – juist ook weer door de kracht van online en met name social media – hard gaan.
Maar met een mooi ontwerp alleen ben je er natuurlijk nog niet. Daarna moet de kleding nog worden geproduceerd, geïmporteerd (de productie vindt vaak buiten Nederland plaats), opgeslagen en gedistribueerd (zeker wanneer het label ook door derden gaat worden verkocht). Tot slot helpt het natuurlijk ook wanneer je als retailer zelf gevoel hebt voor de inzet van social media, zodat je dat lopende vuurtje op sociale kanalen zelf een beetje kunt aanwakkeren en opstoken.
Het opzetten van een private label kan, kortom, veel opleveren voor een retailer in kleding, maar vraagt ook om het nodige lef, inzicht en doorzettingsvermogen. Gelukkig, maar als het moeiteloos was geweest, had iedereen zijn eigen label en lagen er geen kansen meer voor vindingrijke retailers. En die kansen liggen er nu nog ruimschoots.